Vanuit het besluit basisvoorwaarden kwaliteit VVE (artikel 2 en 4a) is vanuit de GGD dit jaar de vraag gekomen om zo concreet en toetsbaar mogelijk het VE-aanbod op de locaties te beschrijven, met een maximum van 4 uur per dag. Bij Sinne hebben we ervoor gekozen om zowel voor de dagopvang als voor de speelleergroepen het VE-aanbod gedurende 4 uur in de ochtend aan te bieden in de schoolweken. Consequentie hiervan voor de bedrijfsvoering is, dat buiten deze tijden ook niet-VE-geschoolde pedagogisch medewerkers kunnen worden ingezet. De wijzigingen zijn opgenomen in het pedagogisch werkboek van de betreffende locaties.
Vanuit de kwaliteitseisen voor de kinderopvang werd op 1 juli de wijziging in het vaste-gezichtencriterium en de drie-uursregeling van kracht. Bij Sinne hebben we het proces van besluitvorming rondom het afwijken van het vaste-gezichtencriterium in de pedagogisch werkboeken nader omschreven voor de dagopvang en de speelleergroepen. Eveneens is beschreven hoe wij bij Sinne de emotionele veiligheid en stabiliteit van de kinderen in deze situatie borgen. Voor het afwijken van de BKR-norm binnen de drie-uursregeling houdt Sinne vast aan het beleid om, indien nodig, alleen af te wijken binnen vaste tijden. De exacte tijden zijn dit jaar concreet omschreven in de pedagogisch werkboeken. Hierbij wordt ook aangegeven dat we voldoen aan de voorwaarde dat minimaal de helft van het vereiste aantal medewerkers wordt ingezet en dat deze medewerkers in deze situatie zoveel mogelijk zichtbaar en nabij zijn voor de kinderen.
De 4e editie van de VVE-zomerschool, georganiseerd door Sinne in samenwerking met de gemeente, was een succes. Hierbij waren 61 kinderen op 6 locaties betrokken. De zomerschool stond in het teken van woordenschat, sociaal-emotionele ontwikkeling en rekenbegrippen. Het thema ‘eropuit’ met een budget voor uitstapjes bevorderde het opdoen van nieuwe betekenisvolle ervaringen voor de deelnemende peuters. Op locatieniveau resulteerde de kleinschalige aanpak in verbeterde woordenschat en emotionele veiligheid, met opvallende positieve effecten op de kinderen die in de reguliere opvang wat meer teruggetrokken gedrag laten zien. Overall was de zomerschool van 2023 geslaagd met merkbare positieve impact op de brede ontwikkeling van de kinderen en de betrokkenheid van ouders.
Met ingang van het schooljaar 2023-2024 is het nieuwe activiteitenbeleid van Sinne ingezet. Op locatieniveau wordt een themajaarplanning vastgesteld voor het VE-aanbod op de dagopvang en de speelleergroepen evenals voor het aanbod op de BSO. Het doel hiervan is om meer maatwerk te leveren op de locaties en waar mogelijk in samenwerking met een IKC. De teams worden gefaciliteerd vanuit de afdeling Pedagogiek voor het VE-aanbod. De VE-themaplanningen zijn beschikbaar op Sintraal (het intranet van Sinne). Daarnaast is er voor de BSO facilitering vanuit het aanbod van Doen Kids . Voor de BSO is er aansluitend bij onze pedagogische visie meer ruimte voor inbreng door kinderen op het activiteitenaanbod.
Pedagogisch beleidsmedewerkers en coaches hebben het afgelopen jaar ingezet op het duidelijk krijgen van hun opdracht vanuit de wet IKK, het besluit basisvoorwaarden kwaliteit VE en de functieomschrijving zoals vastgelegd in de cao-kinderopvang.
Dit heeft geresulteerd in een werkplan voor de afdeling Pedagogiek, waarin ook de visie op coaching is meegenomen. Het doel van het werkplan is om coaching binnen Sinne op een meer eenduidige manier vorm te geven doordat taken en rollen nu helder zijn omschreven.
Dankzij de subsidie Kansen voor Kinderen zijn er dit jaar zeven VVE-coaches actief binnen de Integrale Kindcentra (IKC's). Als waardevolle schakel spelen zij een rol in het realiseren van een doorgaande leerlijn in de ontwikkeling van jonge kinderen, waardoor de overgang van peutergroep naar kleutergroep soepeler verloopt. Hun inzet concentreert zich o.a. op het versterken en afstemmen van pedagogisch en educatief handelen, ouderbetrokkenheid, het nauwgezet volgen van de ontwikkeling van de kinderen en het bevorderen van een vloeiende overdracht tussen de kinderopvang en het onderwijs binnen het IKC.