Hoofdstuk 7

HR

7.1 Cijfers

Op 31 december 2023 had Sinne kinderopvang 502 medewerkers in dienst, verdeeld over 349,9 fte. Ten opzichte van 2022 betekent dit een daling van 14 medewerkers, verdeeld over 5,4 fte. De deeltijdfactor in 2023 is 0,69 tegenover 0,68 in 2022. Het landelijk gemiddelde van de deeltijdfactor in de branche is 0,68 en bleef daarmee gelijk aan het jaar 2022.

De verhouding tussen de vaste en tijdelijke dienstverbanden is in 2023 gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. 81% van het personeelsbestand heeft een vast contract, 19% heeft een tijdelijk dienstverband. In 2022 was dit respectievelijk 75% en 25%.

De gemiddelde leeftijd van de medewerkers lag in 2023 op 38,1 jaar. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers is daarmee heel minimaal (0,1) gestegen. De gemiddelde leeftijd was in 2022 38 jaar, in 2021 38,8 jaar en in 2020 39,6 jaar. De gemiddelde leeftijd in de branche ligt in 2023 op: 36,8 jaar Figuur 4: verdeling leeftijd 2023 Figuur 5: overzicht jubilea 2023

7.2 Verzuim

Het cumulatieve verzuimpercentage in 2023 was 11,18% tegenover 12,01% in 2022 en 7,31% in 2021. Onze medewerkers meldden zich afgelopen jaar gemiddeld 1,43 keer ziek. In 2022 was dit 1,44 keer en in 2021 0,99. Met name de eerste maanden van 2023 hebben het verzuimcijfer in negatieve zin beïnvloed. We zitten met deze cijfers boven het gemiddelde in de branche, dat gemiddeld 3,5% lager ligt. Binnen de branche zien we de laatste maanden van 2023 een daling van het verzuim.

5,84% van het verzuim duurt tussen de 43 en 365 dagen en 3,41% zit daarboven. Gemiddeld verzuimen medewerkers in 2023 37,67 dagen.

In combinatie met het binnen de branche relatief hoge verloop, drukt het verzuim op de personeelsbezetting. Dat heeft op zijn beurt een effect op de ervaren werkdruk en arbeidssatisfactie. Sinne hecht veel waarde aan het creëren van een gezond werkklimaat. Mede op basis van resultaten van de continumeting van de medewerkersbetrokkenheid (die is gestart in december 2023), input van de Arbodienst en het nieuw op te stellen beleid, geven we in 2024 een nieuwe impuls aan de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Daarbij zal aandacht voor de medewerkers centraal staan.

Figuur 6: overzicht verzuim 2023
7.3 Werving en selectie

In 2023 zijn er bij Sinne 101 nieuwe medewerkers aangenomen en hebben 111 medewerkers ons verlaten. In 2022 was het aantal nieuw aangenomen medewerkers 152 en verlieten 89 medewerkers Sinne. Dit betekent dat er in 2023 33,5% minder instroom en 24,7% meer uitstroom was in vergelijking met 2022.

7.4 Verloop

Hoofdredenen voor het verloop in personeel in 2023:

  • medewerkers zagen elders betere carrièrekansen en ontwikkelmogelijkheden;
  • medewerkers konden zich elders financieel verbeteren;
  • medewerkers konden elders meer uren dienstbetrekking krijgen.
Figuur 7: overzicht dienstjaren 2023 Figuur 8: overzicht formatie 2023
7.5 Systematiek voor personeelsgesprekken

In 2023 is de systematiek voor de personeelsgesprekken geëvalueerd en is het beleid bijgesteld. Medewerkers blijven aan het roer van hun eigen ontwikkeling staan. Het vrijblijvende karakter om een gesprek in te plannen is bijgesteld. Onze medewerkers kunnen ieder jaar zelf een gesprek plannen. Mocht dit uitblijven, dan nodigt de manager de medewerker uit. Zo krijgt iedere medewerker jaarlijks een gesprek. Vanaf heden noemen we deze gesprekken: het ontwikkel- en functioneringsgesprek.

7.6 Continuïteit en stabiliteit van teams

Met de komst van locatiemanagers is de inzet van ambulant medewerkers anders ingericht. Managers zijn verantwoordelijk voor hun formatie en daarmee ook voor hun eigen ambulant medewerkers. Ambulant medewerkers worden nu ingezet binnen de locatie(s) van de locatiemanager en daarmee is er meer zicht op deze medewerkers. Zij zijn onderdeel van vaste teams en zorgen voor continuïteit en stabiliteit. Ook het zicht op formatie is hiermee verbeterd.

Om werkgeluk te verhogen en werkdruk te verlagen is in 2023 besloten om de functie van groepshulp weer toe te voegen aan ons functiehuis. Samen met de gemeente en het UWV pakt Sinne haar maatschappelijke rol om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te bieden op deze manier weer deel te nemen aan het arbeidsproces. In 2024 starten we met het aanstellen van 4 groepshulpen.

7.7 Internationaal leren – uitwisselingstraject Berlijn

In 2023 zijn we met een groep medewerkers op een onvergetelijke uitwisselingsreis geweest. Dankzij een subsidie voor uitwisselingstrajecten met andere kinderopvangorganisaties in Europa zijn we - net als in 2022 - een week naar Berlijn geweest. Deze uitwisselingsreis was een smeltkroes van culturen, vol plezier en inspiratie, waarbij we onze horizon verbreedden in de kleurrijke kinderdagverblijven van Berlijn. Het was een reis van hartverwarmende ontmoetingen, waarbij onze collega's niet alleen de Duitse kinderopvangmethoden leerden kennen, maar ook hun eigen waardevolle ervaringen deelden. Deze culturele uitwisseling heeft ons team verrijkt met nieuwe inzichten en heeft bijgedragen aan onze professionele groei.

7.8 Erkend leerbedrijf/stages

In 2023 zijn 50 stagiairs bij Sinne gestart. Dit zijn er 11 minder dan in 2022. Vanuit de ROC’s zijn er minder stagiairs die geplaatst kunnen worden. Sinne heeft ervoor gekozen om als praktijklerende organisatie deze plekken beschikbaar te stellen aan BBL-zijinstroom medewerkers. In 2023 hebben we 3 BBL-zijinstromers en 20 zijinstromers middels een certificeringstraject van 3 maanden via Spiekr kunnen aantrekken.

Totaal primair proces 45 stagiairs PM/GPM: 17 MBO3/PM en 28 MBO4/GPM stagiairs
  • totaal eerstejaars: 3 stagiairs, waarvan 4 MBO3/PM en 9 MBO4/GPM
  • totaal tweedejaars: 22 stagiairs, waarvan 11 MBO3/PM en 11 MBO4/GPM
  • totaal derdejaars: 10 stagiairs, waarvan: 2 MBO3/PM en 8 MBO4/GPM
Totaal HBO-Pedagogiek: 5 stagiairs
  • eerstejaars: 1
  • tweedejaars: 3
  • derdejaars: -
  • vierdejaars: 1

Vier keer per jaar organiseert Sinne bijeenkomsten voor stagiairs; twee introductiebijeenkomsten en twee pedagogisch inhoudelijke bijeenkomsten. Tijdens de introductiebijeenkomsten krijgen stagiairs een volledig beeld van Sinne en de carrièremogelijkheden. Ook wordt er aandacht besteed aan de missie/visie en kernwaarden en onze gedragscode. Tijdens de pedagogische bijeenkomsten wordt er aan de hand van een casus verdieping in het werk gezocht die voort komt uit ons pedagogisch beleid en de toepassing daarvan.

7.9 Digitalisering (verplichte) kwalificaties en online leren

Om aan de slag te kunnen en te blijven in de kinderopvang, is het verplicht te beschikken over de juiste kwalificaties. Een aantal kwalificaties moet jaarlijks opnieuw worden behaald. Andere kwalificaties worden behaald tijdens het werken bij Sinne. Verplichte kwalificaties zijn onder andere: BHV/K-EHBO, VVE, Meldcode kindermishandeling en 3F. Waar HR eerder deze administratie handmatig bijhield, hebben we in 2023 deze trainingen kunnen aanbieden via ons online leerplatform. Zo krijgen onze medewerkers tijdig te horen wanneer zij hun kwalificatie moeten vernieuwen en kunnen zij zichzelf inschrijven voor deze training/opleiding. Mocht een medewerker zich niet tijdig opgegeven hebben, dan kan dit voor de medewerker worden gedaan door de manager of door HR. Hiermee houden we controle op dit belangrijke onderdeel.

Naast de verplichte kwalificaties heeft Sinne ervoor gekozen alle medewerkers de beschikking te geven over een online leerbibliotheek. Medewerkers kunnen uit vele trainingen kiezen die nodig zijn of waar hun interesse naartoe gaat. Deze online-trainingen kunnen gevolgd worden waar en wanneer zij willen. Binnen Sinne noemen wij onze digitale leeromgeving: Sinnewijzer.

7.10 Inhuur advies en detachering

Voor het aantrekken van de directeur-bestuurder en de leden van de raad van commissarissen is er gebruik gemaakt van een werving- en selectiebureau.

7.11 Verzuimcoördinator

Het verzuim binnen Sinne heeft de volle aandacht. In 2023 heeft een verzuimcoördinator gemiddeld 20 uur per week de afdeling HR ondersteund bij complexe verzuimcasuïstiek, het trainen van locatiemanagers en het adviseren binnen re-integratie afspraken.

  1. MBO3/PM is de opleiding tot pedagogisch medewerker niveau 3
  2. MBO4/GPM is de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker niveau 4
7.12 Arbodienstverlener

Met de komst van de nieuwe arbodienstverlener hebben we gewerkt aan een goede samenwerking, optimalisering van het proces en medewerkers (waar nodig) aandacht gegeven in hun verzuimproces. Tweewekelijks spreken de managers, HR en de arbodienst de casuïstiek door, analyseren de resultaten en mogelijke (leer)behoeften.

7.13 RI&E-Arbo

Bij Sinne vinden we het belangrijk dat alle medewerkers veilig en gezond kunnen werken. Met het afnemen van een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) krijgen we hier inzicht in. Vervolgens wordt bepaald óf en wélke verbeteringen nodig zijn. Dit leggen we vast in een plan van aanpak. Hierin worden de prioriteiten/doelen uiteengezet, de te nemen acties, de regievoerder op de actie en de gestelde termijn waarop de actie wordt ondernomen. Ook staat hierin of we aan de eisen voldoen van de inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Naast dat wij dit belangrijk vinden, is het ook een verplichting vanuit de Arbowet. In 2023 zijn de HR-medewerkers opgeleid om een risico inventarisatie af te nemen. De eerste locaties zijn getoetst en in de loop van 2024 zal het plan van aanpak getoetst worden.

7.14 Personeelstekorten in de kinderopvang

Verzuim en verloop drukken op de formatie en daarmee op de beschikbare inzet om op de locaties aan de wet- en regelgeving te voldoen. Samen met de gemeente en het UWV lopen er twee verschillende trajecten om het personeelstekort tegen te gaan en op middellange en lange termijn te kunnen voorzien in gekwalificeerd personeel zoals BBL-zijinstroom medewerkers en zijinstroom-medewerkers via Spiekr.

Daarnaast bieden we derdejaars stagiairs bij aanvang een 0-uren contract aan en mogen zij, wanneer de studie het toelaat, ingezet worden tijdens piek- en ziekmomenten. Door krapte op de arbeidsmarkt is het vervullen van vacatures meer uitdagend geworden. Om stabiliteit en continuïteit in leiderschap te borgen, is er een ontwikkelprogramma opgesteld voor potentiële locatiemanagers. Een drietal medewerkers van Sinne is geselecteerd en neemt deel aan het programma dat bestaat uit een HBO deel-opleiding en praktijkervaring opdoen. Na afronding van de opleiding kunnen zij doorstromen naar deze positie zodra een vacature vacant komt.

7.15 Cao-wijzigingen

In februari 2023 is een akkoord bereikt over de cao Kinderopvang 2023-2024. De looptijd van die cao is van 1 januari 2023 tot en met 30 juni 2024. Enkele belangrijke punten uit het cao-akkoord:

  • verbetering van de regeling voor het levensfase budget.
  • verhoging van de salarissen: per 1 april 2023 nominaal met € 150 euro bruto per maand en per 1 april 2024 met 2%. Op 1 juli 2023 hebben alle medewerkers een eenmalige bonus ontvangen.
  • vanaf 1 januari 2024 worden de salarissen verhoogd met 2%, worden de salarisschalen met twee tredes uitgebreid en vervalt per schaal de eerste instaptrede.

Binnen Sinne zijn er medewerkers die al een tijd in de eindtrede vallen. We vinden het belangrijk voor hen hier goed naar te kijken en hen recht te doen in de waardering die hierin gepast is. We hebben het volgende besluit genomen: medewerkers die op 1 januari 2024 een jaar of langer in die laatste trede vallen, ontvangen per januari een periodiek (ook wel een trede erbij). Onze startende medewerkers die in de eerste trede vallen komen vanaf januari in de tweede trede.

7.16 Veiligheid en gezondheid

Er zijn 10 meldingen van (bijna) ongevallen met medewerkers geregistreerd. De oorzaak betrof in de meeste gevallen een agressie-/conflictsituatie tussen een medewerker en een kind of een huishoudelijk ongelukje (zoals bij fruit snijden e.d.). Sinne vindt het belangrijk om te zorgen voor een veilige leef- en werkomgeving en stuurt dan ook aan op meldingen en opvolging van deze gebeurtenissen.

7.17 Werktijdenregeling

In 2023 is de werktijdenregeling en het roosterprotocol herzien. Getoetst is of het staande roosterprotocol zich nog verhield naar de formatie en of hier aanpassingen wenselijk zijn. De uitkomst is dat er geen grote wijzigingen doorgevoerd hoeven te worden. In het proces zijn de regeling en het protocol toegespitst op de nieuwe situatie met de komst van locatiemanagers.

7.18 Wijziging reiskostenvergoeding

De reiskostenregeling is gewijzigd. Medewerkers ontvangen per 1 januari 2024 een vergoeding van € 0,23 cent per kilometer in plaats van de eerdere € 0,19 cent per kilometer. De overige afspraken vanuit de reiskostenregeling blijven gecontinueerd.

7.19 Klokkenluidersregeling

Er zijn geen meldingen ontvangen vanuit de Klokkenluidersregeling.