Op IKC Albertine Agnes, behaalde een deel van de pedagogisch medewerkers hun Dalton certificaat. Het Daltonconcept is de basis van het onderwijs op deze locatie en het bezit van een Daltoncertificaat is een belangrijke voorwaarde om hier te mogen werken. Marte Dijkstra, één van de pedagogisch medewerkers, vertelt over de opleiding en hoe ze dit dagelijks in de praktijk toepassen.
Samen met haar collega’s van IKC Albertine Agnes volgde Marte de avondcursus om de Dalton certificering te behalen. “ Elke keer stond er een Dalton thema of kernwaarde centraal. We kregen dan een vraag en gingen daarmee aan de slag op de groep. We werkten nauw samen met onze collega’s van het onderwijs. Met name met de leerkrachten van groep 1 om de doorgaande leerlijn te versterken.”
Op IKC Albertine Agnes wordt hard gewerkt aan de doorgaande leerlijn voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Zodat kinderen een zachte landing hebben wanneer zij naar groep 1 gaan. Hierover verteld Marte: “ Bij ons de op opvang zingen we dezelfde liedjes als in groep 1. Ook hebben we elke ochtend om 9:15 een dagopening in de kring, waarin onder andere de dagen van de week worden besproken. Als het kan spelen we ook samen met groep 1 buiten.”
Het bezit van een Dalton certificaat heeft volgens Marte veel voordelen. Marte; “ Het begrip van het Daltonconcept wordt vergroot en ik ben bijvoorbeeld bewuster gaan nadenken over mijn eigen handelen. Kinderen worden meer losgelaten en gestimuleerd om zelfstandig taken uit te voeren zoals het aantrekken van hun jas of schoenen. Binnen Dalton is het proces, dus hoe doe je iets, belangrijker dan het resultaat. Bij knutselwerkjes moedigen wij kinderen aan om te experimenteren en te ontdekken met de materialen.” Het certificaat heeft Marte en haar collega’s geholpen om hun visie op pedagogisch handelen te versterken.
Op de opvang wordt gewerkt met Uk & Puk thema’s, waarbij de locatie het hoe en wanneer zelf bepaald. Marte: “ Wij proberen de Uk & Puk thema’s te vertalen en benaderen vanuit Dalton. Bij het thema “Dit ben ik” was één van de opdrachten dat kinderen Puk moesten aan en uitkleden. Wij laten de kinderen dan oefenen met hun eigen kleding. Dit omdat dit een belangrijke vaardigheid is in de ontwikkeling van kinderen. Motorische- en zelfstandige vaardigheden worden hierdoor getraind.“
Lees meer in jaarverslag